KONTAKT
Władze Związku Skład kolegium Sędziów Dokumentacje Linki Reklama w Serwisie MZJ Wojewódzka Komisja Egzaminacyjna Akty prawne i wzory dokumentów Statut MZJ Ośrodki certyfikowane na terenie MZJ KALENDARZ IMPREZ MZJ Opłaty Ubezpieczenie NNW dla jeźdźców Lista Klubów Galeria zdjęć
Kuce i małe konie
Powożenie Rajdy długodystansowe Reining Skoki przez przeszkody Ujeżdżenie WKKW Woltyżerka |
wprowadzenie do reiningu
REINING Reining jest konkurencją sędziowaną mającą na celu zaprezentowanie na arenie możliwości sportowych konia westernowego. Zawodnicy w konkurencji reining muszą przejechać narzucony przez sędziów schemat z puli schematów zatwierdzonych. Każdy ze schematów składa się z odpowiedniej kombinacji takich elementów jak: spiny, stopy, cofanie, duże szybkie koła, małe wolne koła, lotne zmiany nogi, rollback. Schematy są wykonywane galopem, przy czym niektóre zawierają wejście stępem lub kłusem. Każdy zawodnik wykonuje narzucony schemat indywidualnie. Najlepiej oceniane konie reiningowe dają sobą w pełni kierować bez żadnych widocznych oznak oporu. Każdy samowolny ruch konia stanowi przejaw braku kontroli i jest oceniany odpowiednio do swojego zakresu. Cytując przepisy AQHA "to rein a horse is not only to guide him, but also to control his every movement", czyli- nie wystarczy kierować koniem - trzeba kontrolować każdy jego ruch. Reining wymaga najwyższych umiejętności ze strony zarówno jeźdźca jak i konia. przejazdy płynne, precyzyjne i wykonane przy pełnej kontroli nad koniem.
Manewry i elementy przejazdu wymagane od koni reiningowych: 1. Walk-In (wejście stępem)- wejście od bramy wjazdowej na arenę do miejsca rozpoczęcia schematu. Podczas walk-In koń powinien iść stępem, odprężony, spokojny i pewny siebie. Każde działanie mające na celu uspokojenie konia lub korygowanie jest błędem obniżającym ocenę manewru lub skutkującym przyznaniem punktów karnych. 2. Stops (Zatrzymania) – z galopu- poprzez podstawienie zadnich nóg głęboko pod kłodę jednocześnie zachowując ruch przednich nóg. Grzbiet konia podczas wykonywania tego manewru powinien być wygięty łukiem do góry. Istotnym jest, aby ślizg podczas zatrzymania odbywał się po linii prostej, zadnie nogi konia utrzymywały stały kontakt z podłożem a przednie zachowywały rytm i tempo ruchu. Skoki przednimi nogami nie są dopuszczalne. 3. Spins (obroty) seria 360 stopniowych obrotów wykonywanych wokół tylnej wewnętrznej nogi konia. Obrót jest napędzany działaniem zewnętrznej tylnej nogi i przednich nóg, przy czym jedna z przednich nóg musi mieć zawsze kontakt z podłożem. Pozycja zadu powinna być niezmienna podczas wykonywania tego manewru, przy czym zaleca się, aby sędzia zawracał uwagę na ogólne umiejscowienie spinu, nie zaś na nogę osiową, co umożliwia zaobserwowanie istotnych cech spinu takich jak: rytm, płynność, szybkość, precyzja i zaangażowanie konia. 4. Rollbaks (zwroty skrętne) zwroty na zadzie o 180 stopni w galopie. Manewr ocenia się w trzech etapach: najazd galopem do zatrzymania, zatrzymanie, natychmiastowy zwrot na zadzie o 180 stopni i ruszenie galopem naprzód. 5. Circles (koła) Zawodnicy wykonują kombinację dużych szybkich i małych wolnych kół ułożoną w zależności od schematu. Koła wykonywane są w prawo i w lewo, galopem i muszą mieścić się w obszarze areny określonym w schemacie przejazdu i przebiegać przez centralny punkt areny. Istotne jest pokazanie różnicy w prędkości małych wolnych kół i dużych szybkich kół przy czym prędkość i rozmiar kół wykonywanych w lewo powinna być zbliżona do prędkości i rozmiaru kół wykonywanych w prawo. 6. Bacups (cofania) manewr polegający na ruchu do tyłu, po linii prostej na dystansie ok 3 metrów. 7. Lead changes (lotne zmiany nogi)-zmiana nogi prowadzącej w galopie, jednocześnie przedniej i tylnej, w punkcie centralnym areny w momentach określonych przez schemat przejazdu. 8. Run downs i Run arounds (jazda po prostej i po łukach). Elementy schematu prezentujące kontrolę nad koniem na łukach i na prostych. Do zatrzymania (stop) i zwrotu na zadzie (rollback) istotne jest stopniowe zwiększanie prędkości. 9. Hesitate ( zatrzymanie-przerwa) ma na celu pokazanie zdolności konia do utrzymania pozycji stojącej w bezruchu. Hesitate wykonuje się w wyznaczonych momentach schematu, przy czym wszystkie schematy wymagają zatrzymania na końcu celem zaznaczenia momentu zakończenia przejazdu.
Szczegółowe schematy można znaleźć w języku polskim na stronie Polskiego Związku Jeździeckiego http://pzj.pl/modules/mastop_publish/files/files_4a5f8968cc1d7.pdf Polskiej Ligi Western I Rodeo www.plwir.pl a w języku angielskim NRHA (National Reining Horse Association) www.nrha.com i AQHA (American Quarter Horse Association) www.aqha.com. Rozwojem sportowym konkurencji zajmuje się również stowarzyszenie Polisch Quarter Horse Association www.plqha.com
Propozycje zawodów w konkurencji reining można znaleźć na stronach: - PZJ- www.pzj.pl - PLWIR- www.plwir.pl - PLQHA-www.plqha.com
Obecnie kilka ośrodków na terenie małopolski zajmuje się propagowaniem tej konkurencji i hodowlą koni rasy American Quarter Horse- najbardziej predysponowanej do startów w reiningu: 1. Stare Żukowice WRTC FURIOSO- www.furioso.pl 2. Stare Żukowice ROLESKI RANCH - www.roleskiranch.com 3. Łętkowice BB RANCH- www.bbranch.p 4. Jawiszowice MSM WESTERN - www.msmwestern.pl
Na podstawie przepisów PZJ, PLWiR i archiwum WRTC FURIOSO opracowała Anna Korfel |
Komunikaty
Kursy, szkolenia Zawody w regionie Wiadomości ze świata Baza MZJ Rankingi Kolegium Sędziów MZJ Rekreacja konna w Małopolsce Zawody w sąsiędnich regionach UCHWAŁY ZARZĄDU MZJ Propozycje i wyniki Archiwum news Archiwum plików |